piątek, 21 marca 2014

Imbramowice - klasztor norbertanek

Klasztor w Imbramowicach ( powiat olkuski, gmina Trzyciąż) ufundował biskup krakowski Iwo Odrowąż wraz ze swoim wujem komesem Imbramem w latach 1223-1226.

Pierwszą świątynią klasztorną był kościół murowany w stylu romańsko-gotyckim, wzniesiony kilkadziesiąt lat po zatwierdzeniu fundacji wraz z zabudowaniami klasztornymi, częściowo drewnianymi.

Po zniszczeniach w wyniku najazdów tatarskich postał, na przełomie XIV i XV wieku, drugi kościół, gotycki, który przetrwał do pożaru w 1710 roku a jego fragmenty zachowały się w murach obecnej budowli.

Wkrótce po wspomnianym pożarze postanowiono ufundować nowy kościół z fundacji między innymi ksieni klasztoru Zofii Grotówny. Przy jego wznoszeniu pracowali znani krakowscy artyści, tacy jak: architekt Kacper Bażanka, snycerz Antoni Frączkiewicz oraz malarz Wilhelm zwany Włochem. W efekcie powstała późnobarokowa świątynia jednonawowa z półkoliście zamkniętym od wewnątrz prezbiterium, od wschodu poprzedzonym chórem zakonnym. Front od zachodu zdobi kwadratowa wieża.

Skromna architektura i dekoracja zewnętrzna kościoła  kryje pięknie zharmonizowane i zaskakująco bogate barokowe wnętrze. Nakrywa je sklepienie kolebkowe z lunetami, na gurtach.

Kościół ma sześć ołtarzy w tym ołtarz główny z oprawa architektoniczną w postaci kolumn. W jego tworzeniu wykorzystana została  gra światła,  padającego z ukrytych okienek na obraz w ołtarzu.

Podziałom architektonicznym podporządkowana jest także iluzjonistyczna polichromia wnętrza ( dokończona przez córkę, zmarłego w czasie trwania prac dekoratorskich Wilhelma Włocha).

Od południa towarzyszą  świątyni jednopiętrowe zabudowania klasztorne z prostokątnym wirydarzem. Od zachodu i północy rozpościera się dziedziniec kościelny poprzedzony późnobarokową bramą arkadową z posągami i stojącym w pobliżu parterowym domem kapelana z pierwszej połowy XVIII wieku.

Do kompleksu zalicza się także budynki gospodarcze  w tym spichlerz.

Jednym z cennych zabytków przechowywanych w klasztorze norbertanek jest obraz „ Madonna w girlandzie” z XVII wieku, przypisywany warsztatowi flamandzkiego artysty Jana Brueghela Starszego. Prawdopodobnie obraz był darem dla klasztoru.

widok ogólny
panorama

panorama-archiwalne-Fotopolska

widok na kościół i bramę

kościół- zdjęcie archiwalne - zbiory NAC

brama i wieża kościoła - zbiory NAC

widok od wschodu

widok na wieżę

wieża

zwieńczenie wieży

wnętrze kościoła

widok na ołtarz główny

obraz w ołtarzu głównym

zwieńczenie ołtarza

sklepienie prezbiterium

polichromia nawy

ołtarze boczne

obraz w ołtarzu bocznym

figura na ołtarzu

ambona

detal dekoracji wnętrza

chór

malowidło nad chórem

portal

przejście do klasztoru

brama główna

zwieńczenie bramy

posąg na bramie

herb na bramce ogrodzenia części gospodarczej

dziedziniec przed kościołem

dom plebana

zabudowania klasztorne

mur

Madonna

posąg św. Jana Nepomucena przed klasztorem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.