Klasztor w Imbramowicach ( powiat olkuski, gmina Trzyciąż) ufundował biskup
krakowski Iwo Odrowąż wraz ze swoim wujem komesem Imbramem w latach 1223-1226.
Pierwszą świątynią klasztorną był kościół murowany w stylu romańsko-gotyckim,
wzniesiony kilkadziesiąt lat po zatwierdzeniu fundacji wraz z zabudowaniami klasztornymi,
częściowo drewnianymi.
Po zniszczeniach w wyniku najazdów tatarskich postał, na przełomie XIV i XV
wieku, drugi kościół, gotycki, który przetrwał do pożaru w 1710 roku a jego
fragmenty zachowały się w murach obecnej budowli.
Wkrótce po wspomnianym pożarze postanowiono ufundować nowy kościół z
fundacji między innymi ksieni klasztoru Zofii Grotówny. Przy jego wznoszeniu
pracowali znani krakowscy artyści, tacy jak: architekt Kacper Bażanka, snycerz
Antoni Frączkiewicz oraz malarz Wilhelm zwany Włochem. W efekcie powstała późnobarokowa
świątynia jednonawowa z półkoliście zamkniętym od wewnątrz prezbiterium, od wschodu poprzedzonym chórem zakonnym. Front
od zachodu zdobi kwadratowa wieża.
Skromna architektura i dekoracja zewnętrzna kościoła kryje pięknie zharmonizowane i zaskakująco bogate
barokowe wnętrze. Nakrywa je sklepienie kolebkowe z lunetami, na gurtach.
Kościół ma sześć ołtarzy w tym ołtarz główny z oprawa architektoniczną w
postaci kolumn. W jego tworzeniu wykorzystana została gra światła, padającego z ukrytych okienek na obraz w
ołtarzu.
Podziałom architektonicznym podporządkowana jest także iluzjonistyczna polichromia
wnętrza ( dokończona przez córkę, zmarłego w czasie trwania prac dekoratorskich
Wilhelma Włocha).
Od południa towarzyszą świątyni jednopiętrowe
zabudowania klasztorne z prostokątnym wirydarzem. Od zachodu i północy rozpościera
się dziedziniec kościelny poprzedzony późnobarokową bramą arkadową z posągami i
stojącym w pobliżu parterowym domem kapelana z pierwszej połowy XVIII wieku.
Do kompleksu zalicza się także budynki gospodarcze w tym spichlerz.
Jednym z cennych zabytków przechowywanych w klasztorze norbertanek jest
obraz „ Madonna w girlandzie” z XVII wieku, przypisywany warsztatowi
flamandzkiego artysty Jana Brueghela Starszego. Prawdopodobnie obraz był darem
dla klasztoru.
|
widok ogólny |
|
panorama |
|
panorama-archiwalne-Fotopolska |
|
widok na kościół i bramę |
|
kościół- zdjęcie archiwalne - zbiory NAC |
|
brama i wieża kościoła - zbiory NAC |
|
widok od wschodu |
|
widok na wieżę |
|
wieża |
|
zwieńczenie wieży |
|
wnętrze kościoła |
|
widok na ołtarz główny |
|
obraz w ołtarzu głównym |
|
zwieńczenie ołtarza |
|
sklepienie prezbiterium |
|
polichromia nawy |
|
ołtarze boczne |
|
obraz w ołtarzu bocznym |
|
figura na ołtarzu |
|
ambona |
|
detal dekoracji wnętrza |
|
chór |
|
malowidło nad chórem |
|
portal |
|
przejście do klasztoru |
|
brama główna |
|
zwieńczenie bramy |
|
posąg na bramie |
|
herb na bramce ogrodzenia części gospodarczej |
|
dziedziniec przed kościołem |
|
dom plebana |
|
zabudowania klasztorne |
|
mur |
|
Madonna |
|
posąg św. Jana Nepomucena przed klasztorem |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.