czwartek, 18 kwietnia 2019

Kalwaria Zebrzydowska kościół i klasztor bernardynów

U stóp góry Żar w Kalwarii Zebrzydowskiej ( powiat wadowicki, gmina Kalwaria Zebrzydowska), na południe od centrum miasta, położony jest barokowy zespół klasztorny zakonu bernardynów a zarazem najstarszy i najbardziej znany zespół pielgrzymkowy w Polsce.

Kościół klasztorny p.w. Matki Boskiej Anielskiej, podniesiony do rangi bazyliki, powstał w dwóch fazach. Autorem projektu świątyni był włoski architekt Jan Maria Bernardoni a prace nadzorował flamandzki architekt i złotnik Paul Baudarth. Pierwsza faza budowy przypadła na lata 1603-1609 i była fundacją wojewody krakowskiego Mikołaja Zebrzydowskiego, pomysłodawcy całego założenia. Z tego okresu pochodzi obecne prezbiterium świątyni zamknięte ścianą prostą, wzniesione w stylu manierystycznym i nakryte sklepieniem kolebkowym z lunetami.

W latach 1658-1667 dobudowano do prezbiterium, od południa, barokową kaplicę na planie owalnym p.w. Matki Bożej Kalwaryjskiej z fundacji Michała Zebrzydowskiego ( stąd nazywaną kaplicą Zebrzydowskich) oraz nieco później kwadratową kaplicę św. Antoniego, fundacji okolicznej szlachty. Obie kaplice nakryto kopułami.

Druga faza rozbudowy kościoła przypada na wiek XVIII i działalność rodu Czartoryskich. Budowlę powiększono o szerszą i wyższą barokową nawę z fasadą,do której dostawiono w 1720 roku dwie wieże nakryte hełmami baniastymi. W połowie XVIII wieku dobudowano do nawy kaplicę Niepokalanego Poczęcia NMP także nakrytą kopułą.

Fasada frontowa kościoła poprzedzona jest schodami a wejście ozdabia barokowy portal z herbem Czartoryskich.

Wyposażenie kościoła tworzy jednolity zespół manierystyczno-barokowy kształtowany w XVII i XVIII wieku.

Prezbiterium od znajdującego się za nim chóru zakonnego oddziela dwustronny barokowy ołtarz główny z 1732 roku ze srebrną figurą Matki Boskiej Anielskiej z 1590 wieku, zakupioną w Loreto. Stalle prezbiterium pochodzą z XIX wieku natomiast bogato rzeźbione stalle chóru zakonnego wraz z galeryjką i pulpitem, to dzieło manierystyczne wykonane przez zakonników po roku 1632. Na tych stallach umieszczono sceny z życia Matki Boskiej. Na jednej ze ścian chóru umieszczono nagrobek Mariana Raciborowskiego z 1664 roku z przeniesioną z innego nagrobka manierystyczną płytą z wizerunkiem rycerza.

Wnętrze nawy kościoła pokryte jest polichromią figuralną i ornamentalną z XIX wieku, głównie autorstwa Włodzimierza Tetmajera a zdobi ją kilka barokowych ołtarzy, ambona oraz organy z 1706 roku na chórze muzycznym.

W kaplicy Zebrzydowskich, przykrytej kopułą z dekoracja stiukową, znajduje się słynący łaskami obraz Matki Boskiej Kalwaryjskiej z XVII wieku, który jest swobodną kopią obrazu Matki Boskiej Myślenickiej.

Przed kościołem roztacza się prostokątny plac zwany Placem Rajskim ukształtowany w latach 1927-1932. Oddzielony od fasady świątyni monumentalnymi schodami ujęty jest po bokach parterowymi podcieniami filarowymi z konfesjonałami a od frontu zamknięty balustradą z posągami Matki Boskiej, Chrystusa i świętych. Na placu wznoszą się dwie kolumny z posągami św. Antoniego z Padwy ( XIX wiek) i św. Franciszka z Asyżu ( 1902 rok). Za balustradą z posągami rozciąga się obszerny plac.

Od zachodu i południa kościół otaczają pozostałości dawnych murów obronnych, które po przebudowie w XVIII wieku utworzyły wewnętrzny dziedziniec arkadowy z krużgankami i kaplicami na narożach ( dawne baszty). Na ścianach krużganków widnieją liczne epitafia i tablice pamiątkowe. Na dziedziniec prowadzi dwukondygnacyjna brama przejazdowa z dekoracją rokokową i datą 1774.

Do prezbiterium kościoła od strony północnej przylegają zabudowania klasztorne wzniesione, również według projektu Bernardoniego, w dwóch fazach, w latach 1603-1609 i 1654-1666. Zabudowania klasztoru składają się z trzypiętrowych skrzydeł z pięcioma ryzalitami- bastionami skupionymi wokół dwóch wirydarzy. W wirydarzu starszym umieszczono studnię oraz na ścianie kości mamuta zwane żebrami Adama i Ewy„. W krużgankach ozdobionych skromną dekoracją barokową malarską i stiukową znajdują się liczne portrety fundatorów i dobrodziejów klasztoru i kościoła.

Warto zwrócić uwagę na stojącą w pobliżu muru okalającego tereny Wyższego Seminarium Duchownego, przy drodze do Sanktuarium, kapliczkę filarową z figurą św. Jana Nepomucena. Kapliczka pochodzi z roku 1747 i stała na terenie ogrodu pałacowego, okalającego nieistniejący już późnobarokowy pałac Czartoryskich ( stąd herb rodziny na postumencie figury), przy dawnej studni. W 1903 roku przeniesiono ją na obecne miejsce.

widok ogólny
klasztor i kościół jesienią
panorama - około roku 1932- zdjęcie Fotopolska

panorama
widok na bazylikę
zdjęcie archiwalne - zbiory NAC
widok z placu na kościół i ogrodzenie z posągami
widok na fasadę kościoła
fasada kościoła
pomnik Jana Pawła II
kopuły i dachy kościoła
widok na wieżę
zegar na wieży
kaplica Zebrzydowskich
jedna z kaplic
portal główny kościoła
herb Czartoryskich
wnętrze bazyliki
ołtarz główny
srebrny posąg Matki Boskiej
sklepienie nawy
polichromia prezbiterium
ambona

chór zakonny

stalle chóru zakonnego
zaplecek stalli
detal stalli
pulpit w chórze zakonnym
krucyfiks na tylnej ścianie ołtarza głównego
wnętrze kaplicy Zebrzydowskich
obraz Matki Boskiej Kalwaryjskiej
kopuła kaplicy Zebrzydowskich
fragment kopuły
dekoracja kaplicy
ołtarz kaplicy św. Antoniego
chór bazyliki
nagrobek z postacią rycerza
fragment zabudowań klasztoru

krużganki wewnętrzne klasztoru
portret Mikołaja Zebrzydowskiego
dziedziniec ze studnią
kości mamuta
krużganki zewnętrzne
wnętrze krużganków
tablica pamiątkowa pustelników
brama na dziedziniec gospodarczy
portal bramy
dziedziniec gospodarczy
brama na Plac Rajski
ogrodzenie z posągami
figura na Placu Rajskim
plac przed bazyliką
figura św. Jana Nepomucena



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.