Przy ulicy św. Anny w Krakowie wznosi się najwspanialsza barokowa świątynia miasta.
Jest nią kościół akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego, podniesiony w XVI
wieku do godności kolegiaty.
W XIV wieku w tym miejscu stała pierwotnie drewniana świątynia, którą po
pożarze zamieniono na murowaną, zbudowaną z fundacji króla Władysława Jagiełły.
W 1473 roku pochowano tutaj szczątki profesora Akademii Krakowskiej Jana
Kantego, którego beatyfikacja nastąpiła w wieku XVII.
W związku z rozwojem kultu świętego krakowska uczelnia postanowiła skromną
świątynię gotycką zastąpić budowlą bardziej okazałą
Nastąpiło to w latach 1689-1703. Jej projekt, wzorowany na rzymskim kościele
barokowym S. Andrea della Valle, wykonał królewski architekt Tylman z
Gameren.
Wzniesiona została okazała barokowa budowla na planie krzyża łacińskiego, z
szeroką nawą i bocznymi kaplicami, skomunikowanymi ze sobą przejściami, transeptem
i prezbiterium zamkniętym ścianą prostą. Przecięcie nawy z transeptem nakrywa wysoka
kopuła osadzona na tamburze. Mniejsze kopuły mają także niektóre kaplice.
Całość poprzedza parawanowa fasada ujęta w dwie wieże, nakryte późnobarokowymi
hełmami. Ze względu na brak perspektywy widokowej na fasadę ( wąska i ukośnie
biegnąca ulica) projektant zastosował kilka rozwiązań, które ułatwiały jej
prezentację ( m.in. odpowiednie przełamania gzymsów, silne akcenty pionowe
dolnej kondygnacji). Fasada jest dwukondygnacyjna i zwieńczona trójkątnym
przyczółkiem. Do wnętrza kościoła prowadzą trzy portale.
Wnętrze świątyni jest jednolite stylowo i bardzo efektowne. Ściany plastycznie
rozczłonkowano zdwojonymi pilastrami i wydatnymi, bogato zdobionymi gzymsami. Dekorację
rzeźbiarską całości oraz ołtarze wykonał
znany sztukator Baltazar Fontana wraz z warsztatem. Spójny wystrój uzupełnia iluzjonistyczna
polichromia będąca dziełem Karola Dankwarta i braci Monti z Włoch, realizująca
bogaty program ideowy.
W prawym ramieniu transeptu znalazła miejsce monumentalna konfesja św. Jana
Kantego z umieszczonym na ołtarzu sarkofagiem ze szczątkami świętego. Sarkofag
dźwigają cztery postacie mężczyzn symbolizujące ówczesne wydziały Akademii
Krakowskiej. Ołtarz flankują cztery kręcone kolumny z posągami świętych Janów.
Na ścianach nawy i kaplic znajdują się liczne epitafia profesorów akademickich
oraz epitafium Juliusza Słowackiego ufundowane przez jego matkę.
Zachowała się także brązowa chrzcielnica z 1646 roku, pochodząca z
poprzedniej świątyni.
 |
| widok ogólny |
 |
| stara rycina |
 |
| panorama |
 |
| widok na fasadę |
 |
| fasada |
 |
| zwieńczenie fasady |
 |
| jedna z wież |
 |
| hełm wieży |
 |
| gzymsy fasady |
 |
| detal |
 |
| płaskorzeźba anioła |
 |
| święty w niszy |
 |
| portal wejściowy |
 |
| kopuła |
 |
| transept |
 |
| elewacja boczna |
 |
| kopułka jednej z kaplic |
 |
| wnętrze |
 |
| wnętrze prezbiterium |
 |
| sklepienie prezbiterium |
 |
| ołtarz główny |
 |
| obraz ołtarza głównego - św. Anna Samotrzeć |
 |
| zwieńczenie ołtarza |
 |
| rzeźba |
 |
| stalle |
 |
| sklepienie nawy |
 |
| polichromia |
 |
| widok na wnętrze kopuły |
 |
| czasza kopuły |
 |
| dekoracja ścian |
 |
| dekoracja kapiteli pilastrów |
 |
| stiuki na filarach |
 |
| putto |
 |
| złocenia |
 |
| relief |
 |
| malowana postać świętego |
 |
| dekoracja w nawie bocznej |
 |
| rzeźba na filarze |
 |
| rzeźba przy ołtarzu bocznym |
 |
| przejścia do kaplic |
 |
| ołtarz boczny |
 |
| konfesja św. Jana Kantego |
 |
| sarkofag |
 |
| buńczuk tatarski |
 |
| chór |
 |
| ambona |
 |
| chrzcielnica |
 |
| epitafium Słowackiego |
 |
| pomnik Kopernika |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.