Klasztor kamedułów na krakowskich Bielanach został założony
na wzgórzu nazwanym Srebrną Górą.
Jego fundatorem był w 1604 roku marszałek wielki koronny
Mikołaj Wolski.
Teren, który upodobali sobie na swój erem
zakonnicy-pustelnicy był miejscem odosobnionym,
zgodnie z surową regułą zakonu. Jednak teren ten miał jedną
wadę. Nie należał do Wolskiego, lecz do kasztelana wojnickiego Sebastiana
Lubomirskiego, znanego ze skąpstwa. Aby skłonić opierającego się właściciela
wzgórza do darowizny na rzecz zakonników Wolski, za namową żony Sebastiana, Anny wydał
ucztę, na której gościł także kasztelan. W trakcie jej trwania udało się
uzyskać od Lubomirskiego obietnicę darowizny wzgórza. W zamian Wolski, jak mówi
legenda, ofiarował kasztelanowi, w dowód wdzięczności, wszystkie srebrne
naczynia z uczty. A wartość ich była niemała. Dlatego też na pamiątkę tego
wydarzenia wzgórze nazwano Srebrną Górą.
Według planów zakonników erem miał składać się z kościoła i
domków pustelniczych. W każdym domku miał zamieszkać jeden pustelnik. Zakonnicy
wprowadzili się do eremu w 1610 roku, chociaż trwały w nim jeszcze prace
budowlane.
Przy wznoszeniu przyklasztornego kościoła Wniebowzięcia NMP
pracowało wielu wybitnych artystów. Jego projektantem był włoski architekt
Andrea Spezza, stiuki są autorstwa Giovanni Battisty Falconiego. Działał tutaj
także wybitny malarz baroku Tomasz Dolabella oraz Francisco Placidi.
Dwuwieżowa elewacja świątyni poprzedzona jest niewielkim
dziedzińcem. Wykonana została, podobnie jak cała bryła kościoła, z białego
kamienia. Wnętrze składa się z szerokiej nawy oraz bogato zdobionych rzędów
kaplic bocznych. Część z nich pełni funkcję mauzoleów rodowych ( m.in.
Lubomirskich).
Przy wznoszeniu świątyni pojawiły się jednak duże problemy.
W 1617 roku uległa ona częściowo zawaleniu. Udało się ją jednak odbudować a poświęcenie
nastąpiło w 1642 roku, już po śmierci Wolskiego.
Mikołaj Wolski koniec życia spędził w kamedulskim klasztorze.
Został pochowany, zgodnie ze swoim życzeniem, w zakonnym habicie, pod posadzka
kościoła tak, aby wchodzący do świątyni mogli po nim „deptać”.
Wyposażenie kościoła pochodzi z XVII i XVIII wieku.
W 1814 roku w chórze kościoła wybuchł pożar, który strawił
cześć świątyni i ołtarz główny. Ołtarz został o zastąpiony przez nowy, z obrazem
krakowskiego artysty Michała Stachowicza.
Pod prezbiterium kościoła znajduje się krypta, gdzie chowani są, w
zamurowanych niszach, zmarli zakonnicy. Gdy minie 100 lat szczątki chowane są w
zbiorowej mogile, tak, aby zostawić miejsce dla kolejnych zakonników.
Pierwotnie w eremie wzniesiono 20 domków pustelniczych,
gdzie zakonnicy pędzili żywot w odosobnieniu, spotykając się tylko na mszy i kilka
razy do roku przy wspólnych posiłkach. Teraz domków jest o kilka mniej. Cały
erem, położony w Lasku Wolskim, ogrodzony jest kamiennym murem, tak, aby miejsce
sprzyjało modlitwie i kontemplacji.
Surowa reguła zakonna, zabraniająca kontaktów ze światem
zewnętrznym, dopuszcza odwiedziny klasztoru także według ścisłych reguł.
Mężczyźni mogą wejść na teren przyklasztorny i do świątyni codziennie, w
określonych godzinach natomiast kobiety mają wstęp na dziedziniec wewnętrzny i do
kościoła, zgodnie z testamentem Wolskiego, tylko dwanaście razy w roku w tzw.
dni otwartej furty.
Na świecie istnieje obecnie dziewięć klasztorów kamedułów, w
tym dwa w Polsce. Połowa zakonników to Polacy.
Przy drodze prowadzącej do eremu ustawiono, prawdopodobnie w
latach 80-tych XVII wieku, marmurową kolumnę pasyjną z wyrytymi scenami
pasyjnymi ( obecnie mało widoczne). Kolumna pierwotnie wyznaczała granicę
dostępu kobiet do eremu.
W 2008 roku wokół klasztoru została założona winnica,
częściowo na gruntach dzierżawionych od kamedułów. Winnica nosi nazwę Srebrna Góra
i jest jedną z największych winnic w Polsce. Jest to inwestycja prywatna, ale
do leżakowania wina wykorzystuje się niektóre pomieszczenia klasztoru.
|
widok ogólny - zdjęcie P.Krzan |
|
założenie klasztorne - zdjęcie Fotopolska |
|
ogród i domki - zdjęcie zbiory NAC |
|
droga prowadząca do furty klasztornej |
|
brama |
|
widok na klasztor z bramy |
|
widok na furtę i wieże kościoła |
|
kościół klasztorny - zdjęcie archiwalne |
|
dziedziniec zewnętrzny |
|
budynek z furtą |
|
drzwi furty |
|
elewacja kościoła widoczna z dziedzińca wewnętrznego |
|
fasada |
|
wieże |
|
wejście do kościoła |
|
posąg na elewacji kościoła |
|
wnętrze - zdjęcie Fotopolska |
|
kaplica - zdjęcie Fotopolska |
|
dziedziniec wewnętrzny i budynek bramny |
|
taras widokowy |
|
budynek przyklasztorny |
|
budynki gospodarcze |
|
widok od dziedzińca zewnętrznego |
|
obraz w bramie |
|
herb z klasztoru - XVII wiek - zbiory MNK |
|
kolumna pasyjna |
|
postument kolumny |
|
winnice |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.