W 1222 roku sprowadzeni z Bolonii dominikanie zostali osadzeni przy kościele
św. Trójcy na tzw. Okole. Zakonnicy szybko przystąpili do przebudowy
istniejącej budowli romańskiej, dzięki staraniom biskupa Iwona Odrowąża oraz
św. Jacka Odrowąża.
Od połowy XIV wieku do wieku XV nastąpiła
kolejna przebudowa świątyni w stylu gotyckim. Wzniesiono wówczas z cegły korpus
nawowy w typie bazyliki i podwyższono prezbiterium, nakrywając je sklepieniem.
W efekcie powstała trójnawowa bazylika z wydłużonym prezbiterium, zamkniętym
ścianą prostą i opiętym przyporami.
Z czasem korpus świątyni otoczyły dobudowywane
sukcesywnie kaplice.
W XVII wieku bryłę kościoła wzbogaciły kopułowe kaplice Lubomirskich, Myszkowskich i Zbaraskich a także czworoboczna
murowana dzwonnica ustawiona przed fasadą.
Pierwotna architekturę kościoła zniszczył w znacznym stopniu pożar z roku 1850.
Runęło wówczas sklepienie naw i prezbiterium oraz zostało zniszczone
wyposażenie ( za wyjątkiem kaplic). Nie przetrwała pożaru także fasada.
Restauracja kościoła nastąpiła w latach 1855-1872 w duchu neogotyku. W tym
stylu powstała między innymi kruchta zachodnia oraz szczyt fasady. Zburzono
także zniszczoną barokową dzwonnicę.
Wnętrze świątyni przykrywają sklepienia sieciowe( prezbiterium) oraz
gwiaździste ( nawa główna) oraz krzyżowo-żebrowe ( nawy boczne). Nawy boczne od nawy głównej oddzielają otwarte
arkady ostrołukowe.
Po zniszczeniu pierwotnego wyposażenia przez pożar nowy wystrój ma charakter
neogotycki. ( ołtarz, stalle i konfesjonały oraz chór).
Z pierwotnego wyposażenia ocalała m.in. tzw. Płyta Kallimacha, gotycko-renesansowa
płyta nagrobna znanego humanisty, wykonana z brązu w warsztacie Vischerów w Norymberdze, według
projektu Wita Stwosza oraz częściowo zrekonstruowana płyta nagrobna księcia
Leszka Czarnego z XV wieku i epitafium bpa Iwona Odrowąża z włączonym weń
późnorenesansowym marmurowym ołtarzem. Wszystkie te dzieła znajdują się w
prezbiterium. Z kolei w kruchcie zachodniej można podziwiać gotycki portal
główny z bogatą dekoracją rzeźbiarską z początku XV wieku.
W stosunkowo dobrym stanie po pożarze zachowało się wyposażenie kaplic.
Do najstarszych należy Kaplica Jezusa Ukrzyżowanego ( Ligęzów) z fragmentami
gotyckiej polichromii oraz kaplice św. Tomasza i św. Józefa z XV wieku z
manierystycznymi nagrobkami.
Szczególnie okazałe są manierystyczne i barokowe kaplice kopułowe z XVII wieku.
Manierystyczna kaplica Lubomirskich z początku XVII wieku z fundacji
Sebastiana Lubomirskiego zwraca uwagę piękną kutą kratą zamykającą wnętrze.
Nieco późniejsza kaplica Zbaraskich nakryta została eliptyczną kopułą a wnętrze
wyłożono czarnym marmurem i alabastrem. W kaplicy znajdują się dwa nagrobki przedstawicieli
rodziny fundatorów.
Bardzo charakterystyczna jest kaplica Myszkowskich udekorowana boniowaniem
na zewnątrz i kartuszem z inskrypcją. Wewnątrz kopuły tej kaplicy można zobaczyć
rzeźbione wizerunki przedstawicieli rodu Myszkowskich, wykonane przez warsztat
Santi Gucciego.
Na piętrze usytuowana została kaplica św. Jacka nakryta kopułą z latarnią. Ozdabia
ją barokowa polichromia oraz stiuki Baltazara Fontany. Także ten artysta jest
autorem, umieszczonego na środku kaplicy, sarkofagu świętego.
Od strony północnej do kościoła przylegają zabudowania klasztorne z trzema
wirydarzami. W krużgankach umieszczono liczne pomniki nagrobne i epitafia.
Zachował się także fragment romańskiego refektarza z portalem z plecionką.
|
widok ogólny |
|
zdjęcie archiwalne - Fotopolska |
|
zdjęcie po pożarze |
|
widok na prezbiterium |
|
fasada prezbiterium |
|
mur i prezbiterium |
|
widok od strony południowej |
|
widok od strony północnej |
|
widok na fasadę |
|
fasada |
|
neogotyckie zwieńczenie fasady z herbami |
|
kruchta neogotycka |
|
kaplica Myszkowskich |
|
boniowanie elewacji kaplicy Myszkowskich |
|
kartusz |
|
kaplica Zbaraskich |
|
kaplica Różańcowa |
|
wnętrze |
|
sklepienie prezbiterium |
|
sklepienie nawy głównej |
|
łuk tęczowy |
|
nawa boczna |
|
okna nawy |
|
ołtarz główny |
|
fragment ołtarza |
|
płyta Kallimacha |
|
nagrobek księcia Leszka Czarnego |
|
manierystyczna obudowa portretu Iwo Odrowąża |
|
portret |
|
stalle |
|
chór |
|
fragment gotyckiej polichromii |
|
wnętrze kaplicy Lubomirskich |
|
portal kaplicy Lubomirskich |
|
kaplica Myszkowskich-wnętrze |
|
kaplica Myszkowskich kopuła |
|
kaplica Zbaraskich - wnętrze |
|
eliptyczna kopuła kaplicy |
|
portal kaplicy |
|
nagrobek Zbaraskiego |
|
ołtarz główny kaplicy Różańcowej |
|
ołtarz boczny kaplicy |
|
nagrobek Sołtyka |
|
schody do kaplicy św. Jacka |
|
wnętrze kaplicy św. Jacka |
|
obraz Dolabelli |
|
sarkofag |
|
stiuki Fontany |
|
manierystyczny nagrobek w kaplicy św. Józefa |
|
sklepienie gotyckie kaplicy św. Tomasza |
|
skarbonka |
|
furta klasztorna |
|
wirydarz |
|
krużganki klasztoru |
|
barokowy portal |
|
jedno z pomieszczeń klasztornych |
|
sala z filarami |
|
galeria portretów |
|
romański portal do wirydarza |
|
fragment portalu |
|
romańska plecionka |
|
rozglifione okienko |
|
nagrobek |
|
nagrobek dziecięcy |
|
płyta nagrobna |
|
późnogotycki portal |
|
fragment polichromii w krużgankach |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.