Początki kościoła katedralnego w Tarnowie wiążą się z
lokacją miasta w pierwszej połowie XIV wieku. Świątynia powstała z fundacji
kasztelana krakowskiego Spycymira Leliwity i składała się, prawdopodobnie, z nawy i krótkiego prezbiterium zamkniętego ścianą prostą. Bryła wzbogacona
została o zakrystię i kilka krucht.
W 1400 roku podniesiono kościół do
godności kolegiaty a następnie rozbudowano. Po pożarach w XV wieku dobudowano od
zachodu wieżę a wnętrza nakryto sklepieniami sieciowymi i gwiaździstymi. W XVI wieku powstało
kilka kaplic z późnogotyckimi sklepieniami żebrowymi ze zwornikami.
W 1786 roku kościół stał się katedrą. Nowa funkcja
spowodowała kolejne rozbudowy i przebudowy świątyni, które trwały przez cały
wiek XIX. Największe zmiany w bryle świątyni nastąpiły w latach 1889-1897, gdy
kościół został przekształcony w duchu neogotyku. W efekcie tych zmian powstała
ceglana bazylika trójnawowa z wydłużonym prezbiterium zamkniętym
trójbocznie oraz podwyższoną wieżą. Na zewnątrz korpus opięty jest przyporami a
ściany zdobi fryz ząbkowy. Z wcześniejszego okresu zachowało się kilka portali gotyckich w tym
prowadzący do nawy północnej ostrołukowy kamienny portal z końca XIV wieku.
Najbogatszym pod względem okazałości jest jednak portal południowy, pochodzący
z XV wieku, z fundacji Jana Amora Tarnowskiego ( zwanego Młodszym). Portal
nawiązuje wyglądem do jednego z drzeworytów Albrechta Durera.
Wyposażenie katedry pochodzi z różnych okresów z przewagą
elementów renesansowych i barokowych. Na
uwagę zasługują, przede wszystkim, okazałe kamienne nagrobki przyścienne
przedstawicieli potężnego rodu Tarnowskich, dawnych właścicieli miasta. Kościół
katedralny stał się w ten sposób mauzoleum rodowym tej rodziny. Nagrobki pochodzą
z okresu renesansu i manieryzmu i są jednym z najokazalszych tego typu zespołów
w Małopolsce. Największym z tych pomników jest kamienny, piętrowy nagrobek
hetmana Jana Amora Tarnowskiego oraz jego syna Jana Krzysztofa, usytuowany na
północnej ścianie prezbiterium. Nagrobek, początkowo pojedynczy, powstał w duchu
renesansu w latach 60-tych XVI wieku a jego autorem był włoski architekt i
rzeźbiarz Jan Maria Padovano.
Budowa tego pomnika spowodowała przeniesienie do naw
bocznych starszych pomników nagrobnych w tym nagrobka Barbary z Tęczyńskich Tarnowskiej oraz tzw. nagrobka „ trzech
Janów” Jana Aleksandra, Jana Amora Młodszego oraz Jana Tarnowskich,
przypisywanych królewskiemu architektowi Bartłomiejowi Berecciemu. Warto
nadmienić, że nagrobek Barbary Tarnowskiej z leżącą postacią zmarłej ( autorstwa włoskiego artysty Canavesiego) uchodzi za jeden z
najpiękniejszych nagrobków kobiecych w Europie.
Z późniejszych pomników nagrobnych zwraca uwagę monumentalny
nagrobek Janusza Ostrogskiego i jego żony, umieszczony w prezbiterium,
naprzeciwko nagrobka Jana Amora i Krzysztofa Tarnowskich. Pomnik ten pochodzi z
XVII wieku i wykonany jest z czarnego i czerwonego marmuru oraz z alabastru a
nawiązuje stylistycznie do manieryzmu gdańskiego.
Ze
starszych elementów wyposażenia na uwagę zasługują także, umieszczone pod
chórem, pięknie rzeźbione późnogotyckie stalle kanonickie z końca XV wieku. Natomiast
w kaplicy Matki Boskiej Szkaplerznej zachowały się fragmenty gotyckiej
polichromii z XV wieku.
|
widok ogólny |
|
panorama |
|
zdjęcie archiwalne - Fotopolska |
|
prezbiterium |
|
fragment elewacji południowej |
|
wieża |
|
szczyt wieży |
|
portal zachodni |
|
wnętrze |
|
wnętrze prezbiterium |
|
sklepienie prezbiterium |
|
sklepienie jednej z kaplic |
|
fragment polichromii gotyckiej |
|
neogotycki chór |
|
portal gotycki |
|
szczyt portalu |
|
nagrobek Jana i Krzysztofa Tarnowskich |
|
nagrobek - część główna |
|
nagrobek Zofii Ostrogskiej |
|
nagrobek Ostrogskich |
|
nagrobek Barbary z Rożnowa Tarnowskiej |
|
detal nagrobka |
|
nagrobek "Trzech Janów" |
|
fragment pomnika |
|
pomnik nagrobny Barbary Tarnowskiej |
|
postać zmarłej |
|
nagrobek manierystyczny |
|
epitafium z portretem |
|
gotyckie stalle |
|
fragment stalli |
|
chrzcielnica |
|
drzwi |
|
rokokowy konfesjonał |
|
witraż |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.