Na rogu placu Wszystkich Świętych, przy ulicy Franciszkańskiej w Krakowie wznosi
się ceglany, gotycki kościół zakonu franciszkanów.
Budowla powstała w pierwszej połowie XIII wieku dzięki staraniom kasztelana
krakowskiego Teodora Gryfity. Pierwotnie świątynia miała, prawdopodobnie, plan
centralny - krzyża greckiego z wieżą na przecięciu ramion ( uważa się, że taka
forma świątyni wiąże się z przeznaczeniem budowli na mauzoleum bł. Salomei oraz
księcia Bolesława Wstydliwego).
Z czasem kościół rozbudowywano. Jeszcze w XIII wieku powstała zakrystia (
zwana starą) oraz dwunawowy korpus halowy od zachodu. Wiek XV zaznaczył się przedłużeniem
prezbiterium i ozdobieniem go oknami z maswerkami ( obecne z XIX wieku). Przy
północnej ścianie prezbiterium powstała kaplica św. Salomei.
Niestety świątynia często była niszczona przez pożary. W 1655 roku, po
kolejnym pożarze, kościół odbudowano odtwarzając wnętrza w duchu baroku. Wtedy
też została ukształtowana kaplica Męki Pańskiej, usytuowana po stronie północnej.
W czasie wielkiego pożaru Krakowa, w roku 1850, zniszczeniu uległa także
świątynia franciszkanów. Odbudowa trwała tym razem kilkadziesiąt lat. W części wschodniej
przywrócono jej wygląd gotycki natomiast nawa otrzymała wygląd romańsko-gotycki
z wielkim ostrołukowym oknem w fasadzie zachodniej. Z kolei do gotyckiego
transeptu dodano neogotycką kruchtę. We wnętrzu zamontowano barokowe ołtarze z
marmuru dębnickiego, pozyskane z innego kościoła. W końcowym etapie restauracji
powstała polichromia oraz witraże.
W 1920 roku kościół otrzymał status bazyliki mniejszej.
Kościół znany jest głównie z wystroju w duchu młodopolskim. Część polichromii
i witraże są autorstwa Stanisława Wyspiańskiego. Najsłynniejszym witrażem jest
umieszczony w oknie nad chórem okazały witraż „ Bóg Ojciec”. W oknach prezbiterium
możemy z kolei podziwiać witraże
wyobrażające patrona świątyni św. Franciszka oraz bł. Salomeę i cztery żywioły.
W polichromii prezbiterium i transeptu dominują motywy gwiazd, kwiatów i ziół.
Także artysta młodopolski zaprojektował stacje Drogi Krzyżowej – był nim Józef
Mehoffer.
Z ciekawszych elementów wystroju wnętrza warto zwrócić uwagę na gotyckie
płyty nagrobne w prezbiterium ( XV wiek ), dokładną kopię Całunu Turyńskiego znajdującą
się w jednej z kaplic oraz galerię portretów biskupów krakowskich i fragmenty
gotyckiej polichromii w krużgankach klasztoru przylegającego do świątyni.
 |
widok ogólny |
 |
panorama |
 |
zdjęcie archiwalne - CBN Polona |
 |
widok od prezbiterium |
 |
prezbiterium |
 |
prezbiterium i kaplica |
 |
okno prezbiterium |
 |
mozaika |
 |
widok na fasadę |
 |
fasada |
 |
poeral główny |
 |
elewacja boczna |
 |
elewacja transeptu |
 |
fryz arkadkowy |
 |
neogotycka kruchta |
 |
kaplica |
 |
wnętrze |
 |
sklepienie prezbiterium |
 |
wnętrze prezbiterium |
 |
ołtarz główny |
 |
obraz |
 |
witraż bł. Salomea |
 |
witraże |
 |
nawa główna |
 |
sklepienie nawy |
 |
witraż Bóg Ojciec |
 |
polichromia secesyjna |
 |
fragment polichromii |
 |
obraz w nawie |
 |
posąg |
 |
płyta nagrobna w prezbiterium |
 |
gotycka płyta nagrobna |
 |
płyta Bolesława Wstydliwego - płyta pamiątkowa |
 |
kaplica bł. Salomei |
 |
Kaplica Męki Pańskiej |
 |
ołtarz |
 |
kopia Całunu Turyńskiego |
 |
stacja Drogi Krzyżowej |
 |
gotycka rzeźba |
 |
kaplica MB Bolesnej |
 |
ołtarz |
 |
obraz |
 |
sklepienie |
 |
polichromia |
 |
nagrobek |
 |
gotycki portal w kruchcie |
 |
gotycka płyta nagrobna w kruchcie |
 |
nagrobek w transepcie |
 |
nagrobek J. Gemmy |
 |
zabudowania klasztoru |
 |
skrzydło wschodnie |
 |
skrzydło klasztoru |
 |
krużganki |
 |
sklepienie krużganków |
 |
sklepienie gwiaździste |
 |
polichromia barokowa |
 |
polichromia |
 |
gotycki fresk |
 |
fragment gotyckiej polichromii |
 |
galeria portretów biskupów krakowskich |
 |
portret bpa Małachowskiego |
 |
medalion |
 |
gotycka płyta nagrobna |
 |
nagrobek z piaskowca |
 |
nagrobek piskupa |
 |
renesansowe epitafium |
 |
gotycki portal |
 |
barokowy portal |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.