Na rogu placu Wszystkich Świętych, przy ulicy Franciszkańskiej w Krakowie wznosi
się ceglany, gotycki kościół zakonu franciszkanów.
Budowla powstała w pierwszej połowie XIII wieku dzięki staraniom kasztelana
krakowskiego Teodora Gryfity. Pierwotnie świątynia miała, prawdopodobnie, plan
centralny - krzyża greckiego z wieżą na przecięciu ramion ( uważa się, że taka
forma świątyni wiąże się z przeznaczeniem budowli na mauzoleum bł. Salomei oraz
księcia Bolesława Wstydliwego).
Z czasem kościół rozbudowywano. Jeszcze w XIII wieku powstała zakrystia (
zwana starą) oraz dwunawowy korpus halowy od zachodu. Wiek XV zaznaczył się przedłużeniem
prezbiterium i ozdobieniem go oknami z maswerkami ( obecne z XIX wieku). Przy
północnej ścianie prezbiterium powstała kaplica św. Salomei.
Niestety świątynia często była niszczona przez pożary. W 1655 roku, po
kolejnym pożarze, kościół odbudowano odtwarzając wnętrza w duchu baroku. Wtedy
też została ukształtowana kaplica Męki Pańskiej, usytuowana po stronie północnej.
W czasie wielkiego pożaru Krakowa, w roku 1850, zniszczeniu uległa także
świątynia franciszkanów. Odbudowa trwała tym razem kilkadziesiąt lat. W części wschodniej
przywrócono jej wygląd gotycki natomiast nawa otrzymała wygląd romańsko-gotycki
z wielkim ostrołukowym oknem w fasadzie zachodniej. Z kolei do gotyckiego
transeptu dodano neogotycką kruchtę. We wnętrzu zamontowano barokowe ołtarze z
marmuru dębnickiego, pozyskane z innego kościoła. W końcowym etapie restauracji
powstała polichromia oraz witraże.
W 1920 roku kościół otrzymał status bazyliki mniejszej.
Kościół znany jest głównie z wystroju w duchu młodopolskim. Część polichromii
i witraże są autorstwa Stanisława Wyspiańskiego. Najsłynniejszym witrażem jest
umieszczony w oknie nad chórem okazały witraż „ Bóg Ojciec”. W oknach prezbiterium
możemy z kolei podziwiać witraże
wyobrażające patrona świątyni św. Franciszka oraz bł. Salomeę i cztery żywioły.
W polichromii prezbiterium i transeptu dominują motywy gwiazd, kwiatów i ziół.
Także artysta młodopolski zaprojektował stacje Drogi Krzyżowej – był nim Józef
Mehoffer.
Z ciekawszych elementów wystroju wnętrza warto zwrócić uwagę na gotyckie
płyty nagrobne w prezbiterium ( XV wiek ), dokładną kopię Całunu Turyńskiego znajdującą
się w jednej z kaplic oraz galerię portretów biskupów krakowskich i fragmenty
gotyckiej polichromii w krużgankach klasztoru przylegającego do świątyni.
|
widok ogólny |
|
panorama |
|
zdjęcie archiwalne - CBN Polona |
|
widok od prezbiterium |
|
prezbiterium |
|
prezbiterium i kaplica |
|
okno prezbiterium |
|
mozaika |
|
widok na fasadę |
|
fasada |
|
poeral główny |
|
elewacja boczna |
|
elewacja transeptu |
|
fryz arkadkowy |
|
neogotycka kruchta |
|
kaplica |
|
wnętrze |
|
sklepienie prezbiterium |
|
wnętrze prezbiterium |
|
ołtarz główny |
|
obraz |
|
witraż bł. Salomea |
|
witraże |
|
nawa główna |
|
sklepienie nawy |
|
witraż Bóg Ojciec |
|
polichromia secesyjna |
|
fragment polichromii |
|
obraz w nawie |
|
posąg |
|
płyta nagrobna w prezbiterium |
|
gotycka płyta nagrobna |
|
płyta Bolesława Wstydliwego - płyta pamiątkowa |
|
kaplica bł. Salomei |
|
Kaplica Męki Pańskiej |
|
ołtarz |
|
kopia Całunu Turyńskiego |
|
stacja Drogi Krzyżowej |
|
gotycka rzeźba |
|
kaplica MB Bolesnej |
|
ołtarz |
|
obraz |
|
sklepienie |
|
polichromia |
|
nagrobek |
|
gotycki portal w kruchcie |
|
gotycka płyta nagrobna w kruchcie |
|
nagrobek w transepcie |
|
nagrobek J. Gemmy |
|
zabudowania klasztoru |
|
skrzydło wschodnie |
|
skrzydło klasztoru |
|
krużganki |
|
sklepienie krużganków |
|
sklepienie gwiaździste |
|
polichromia barokowa |
|
polichromia |
|
gotycki fresk |
|
fragment gotyckiej polichromii |
|
galeria portretów biskupów krakowskich |
|
portret bpa Małachowskiego |
|
medalion |
|
gotycka płyta nagrobna |
|
nagrobek z piaskowca |
|
nagrobek piskupa |
|
renesansowe epitafium |
|
gotycki portal |
|
barokowy portal |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.