Przy ulicy św. Anny w Krakowie wznosi się najwspanialsza barokowa świątynia miasta.
Jest nią kościół akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego, podniesiony w XVI
wieku do godności kolegiaty.
W XIV wieku w tym miejscu stała pierwotnie drewniana świątynia, którą po
pożarze zamieniono na murowaną, zbudowaną z fundacji króla Władysława Jagiełły.
W 1473 roku pochowano tutaj szczątki profesora Akademii Krakowskiej Jana
Kantego, którego beatyfikacja nastąpiła w wieku XVII.
W związku z rozwojem kultu świętego krakowska uczelnia postanowiła skromną
świątynię gotycką zastąpić budowlą bardziej okazałą
Nastąpiło to w latach 1689-1703. Jej projekt, wzorowany na rzymskim kościele
barokowym S. Andrea della Valle, wykonał królewski architekt Tylman z
Gameren.
Wzniesiona została okazała barokowa budowla na planie krzyża łacińskiego, z
szeroką nawą i bocznymi kaplicami, skomunikowanymi ze sobą przejściami, transeptem
i prezbiterium zamkniętym ścianą prostą. Przecięcie nawy z transeptem nakrywa wysoka
kopuła osadzona na tamburze. Mniejsze kopuły mają także niektóre kaplice.
Całość poprzedza parawanowa fasada ujęta w dwie wieże, nakryte późnobarokowymi
hełmami. Ze względu na brak perspektywy widokowej na fasadę ( wąska i ukośnie
biegnąca ulica) projektant zastosował kilka rozwiązań, które ułatwiały jej
prezentację ( m.in. odpowiednie przełamania gzymsów, silne akcenty pionowe
dolnej kondygnacji). Fasada jest dwukondygnacyjna i zwieńczona trójkątnym
przyczółkiem. Do wnętrza kościoła prowadzą trzy portale.
Wnętrze świątyni jest jednolite stylowo i bardzo efektowne. Ściany plastycznie
rozczłonkowano zdwojonymi pilastrami i wydatnymi, bogato zdobionymi gzymsami. Dekorację
rzeźbiarską całości oraz ołtarze wykonał
znany sztukator Baltazar Fontana wraz z warsztatem. Spójny wystrój uzupełnia iluzjonistyczna
polichromia będąca dziełem Karola Dankwarta i braci Monti z Włoch, realizująca
bogaty program ideowy.
W prawym ramieniu transeptu znalazła miejsce monumentalna konfesja św. Jana
Kantego z umieszczonym na ołtarzu sarkofagiem ze szczątkami świętego. Sarkofag
dźwigają cztery postacie mężczyzn symbolizujące ówczesne wydziały Akademii
Krakowskiej. Ołtarz flankują cztery kręcone kolumny z posągami świętych Janów.
Na ścianach nawy i kaplic znajdują się liczne epitafia profesorów akademickich
oraz epitafium Juliusza Słowackiego ufundowane przez jego matkę.
Zachowała się także brązowa chrzcielnica z 1646 roku, pochodząca z
poprzedniej świątyni.
|
widok ogólny |
|
stara rycina |
|
panorama |
|
widok na fasadę |
|
fasada |
|
zwieńczenie fasady |
|
jedna z wież |
|
hełm wieży |
|
gzymsy fasady |
|
detal |
|
płaskorzeźba anioła |
|
święty w niszy |
|
portal wejściowy |
|
kopuła |
|
transept |
|
elewacja boczna |
|
kopułka jednej z kaplic |
|
wnętrze |
|
wnętrze prezbiterium |
|
sklepienie prezbiterium |
|
ołtarz główny |
|
obraz ołtarza głównego - św. Anna Samotrzeć |
|
zwieńczenie ołtarza |
|
rzeźba |
|
stalle |
|
sklepienie nawy |
|
polichromia |
|
widok na wnętrze kopuły |
|
czasza kopuły |
|
dekoracja ścian |
|
dekoracja kapiteli pilastrów |
|
stiuki na filarach |
|
putto |
|
złocenia |
|
relief |
|
malowana postać świętego |
|
dekoracja w nawie bocznej |
|
rzeźba na filarze |
|
rzeźba przy ołtarzu bocznym |
|
przejścia do kaplic |
|
ołtarz boczny |
|
konfesja św. Jana Kantego |
|
sarkofag |
|
buńczuk tatarski |
|
chór |
|
ambona |
|
chrzcielnica |
|
epitafium Słowackiego |
|
pomnik Kopernika |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.