Przy ulicy św. Anny w Krakowie wznosi się najwspanialsza barokowa świątynia miasta.
Jest nią kościół akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego, podniesiony w XVI
wieku do godności kolegiaty.
W XIV wieku w tym miejscu stała pierwotnie drewniana świątynia, którą po
pożarze zamieniono na murowaną, zbudowaną z fundacji króla Władysława Jagiełły.
W 1473 roku pochowano tutaj szczątki profesora Akademii Krakowskiej Jana
Kantego, którego beatyfikacja nastąpiła w wieku XVII.
W związku z rozwojem kultu świętego krakowska uczelnia postanowiła skromną
świątynię gotycką zastąpić budowlą bardziej okazałą
Nastąpiło to w latach 1689-1703. Jej projekt, wzorowany na rzymskim kościele
barokowym S. Andrea della Valle, wykonał królewski architekt Tylman z
Gameren.
Wzniesiona została okazała barokowa budowla na planie krzyża łacińskiego, z
szeroką nawą i bocznymi kaplicami, skomunikowanymi ze sobą przejściami, transeptem
i prezbiterium zamkniętym ścianą prostą. Przecięcie nawy z transeptem nakrywa wysoka
kopuła osadzona na tamburze. Mniejsze kopuły mają także niektóre kaplice.
Całość poprzedza parawanowa fasada ujęta w dwie wieże, nakryte późnobarokowymi
hełmami. Ze względu na brak perspektywy widokowej na fasadę ( wąska i ukośnie
biegnąca ulica) projektant zastosował kilka rozwiązań, które ułatwiały jej
prezentację ( m.in. odpowiednie przełamania gzymsów, silne akcenty pionowe
dolnej kondygnacji). Fasada jest dwukondygnacyjna i zwieńczona trójkątnym
przyczółkiem. Do wnętrza kościoła prowadzą trzy portale.
Wnętrze świątyni jest jednolite stylowo i bardzo efektowne. Ściany plastycznie
rozczłonkowano zdwojonymi pilastrami i wydatnymi, bogato zdobionymi gzymsami. Dekorację
rzeźbiarską całości oraz ołtarze wykonał
znany sztukator Baltazar Fontana wraz z warsztatem. Spójny wystrój uzupełnia iluzjonistyczna
polichromia będąca dziełem Karola Dankwarta i braci Monti z Włoch, realizująca
bogaty program ideowy.
W prawym ramieniu transeptu znalazła miejsce monumentalna konfesja św. Jana
Kantego z umieszczonym na ołtarzu sarkofagiem ze szczątkami świętego. Sarkofag
dźwigają cztery postacie mężczyzn symbolizujące ówczesne wydziały Akademii
Krakowskiej. Ołtarz flankują cztery kręcone kolumny z posągami świętych Janów.
Na ścianach nawy i kaplic znajdują się liczne epitafia profesorów akademickich
oraz epitafium Juliusza Słowackiego ufundowane przez jego matkę.
Zachowała się także brązowa chrzcielnica z 1646 roku, pochodząca z
poprzedniej świątyni.
 |
widok ogólny |
 |
stara rycina |
 |
panorama |
 |
widok na fasadę |
 |
fasada |
 |
zwieńczenie fasady |
 |
jedna z wież |
 |
hełm wieży |
 |
gzymsy fasady |
 |
detal |
 |
płaskorzeźba anioła |
 |
święty w niszy |
 |
portal wejściowy |
 |
kopuła |
 |
transept |
 |
elewacja boczna |
 |
kopułka jednej z kaplic |
 |
wnętrze |
 |
wnętrze prezbiterium |
 |
sklepienie prezbiterium |
 |
ołtarz główny |
 |
obraz ołtarza głównego - św. Anna Samotrzeć |
 |
zwieńczenie ołtarza |
 |
rzeźba |
 |
stalle |
 |
sklepienie nawy |
 |
polichromia |
 |
widok na wnętrze kopuły |
 |
czasza kopuły |
 |
dekoracja ścian |
 |
dekoracja kapiteli pilastrów |
 |
stiuki na filarach |
 |
putto |
 |
złocenia |
 |
relief |
 |
malowana postać świętego |
 |
dekoracja w nawie bocznej |
 |
rzeźba na filarze |
 |
rzeźba przy ołtarzu bocznym |
 |
przejścia do kaplic |
 |
ołtarz boczny |
 |
konfesja św. Jana Kantego |
 |
sarkofag |
 |
buńczuk tatarski |
 |
chór |
 |
ambona |
 |
chrzcielnica |
 |
epitafium Słowackiego |
 |
pomnik Kopernika |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.