Powstanie założenia kompleksu klasztornego klarysek w Starym Sączu ( powiat nowosądecki, gmina Stary Sącz) związane jest z osobą św. Kingi, księżniczki węgierskiej, żony Bolesława Wstydliwego.
Po śmierci męża księżna postanowiła wstąpić wraz ze swoją siostrą do zakonu. W następstwie tej decyzji przeznaczyła, w 1280 roku, nadaną dla siebie ziemię sądecką na uposażenie nowego klasztoru. Następnie sprowadziła klaryski z podkrakowskiej Skały oraz ufundowała, jako pierwsza ksieni, drewnianą świątynię i zabudowania klasztorne.
Kamienny kościół został wzniesiony z piaskowca już po śmierci św. Kingi około 1330 roku w stylu gotyckim przez wawelski zakład kamieniarski.
Budowla składa się z jednej nawy z kapitularzem ( obecnie oratorium), do której od południa dostawiono kaplicę Mariacką ( obecnie św. Kingi), otwartą do nawy dużym oknem w obramieniu barokowym i przykrytą gotyckim sklepieniem krzyżowo-żebrowym. W kaplicy przechowywane są relikwie św. Kingi.
Nawie od wschodu towarzyszy węższe krótkie prezbiterium zakończone pięciobocznie z zachowanymi gotyckimi oknami z maswerkami. Z elementów gotyckich warto wspomnieć także o trzech portalach ostrołukowych, zwornikach i innych elementach kamieniarskich.
Późniejsze renowacje i przebudowy kościoła wzbogaciły jego bryłę o nowe elementy. Fasadę zdobi manierystyczny szczyt i dekoracja sgraffitowa a kalenicę dachu późnobarokowa sygnaturka z koroną, dzieło Franciszka Placidiego. Do prezbiterium dobudowano natomiast obszerną barokową zakrystię.
Wnętrze świątyni także uległo barokizacji. Polichromia pochodzi z XVIII wieku i jest w stylu rokokowym. Ołtarz główny wykonał ze stiuku w 1696 roku warsztat włoskiego artysty Baltazara Fontany. Uwagę zwraca oryginalna barokowa ambona w formie Drzewa Jessego z bogatą dekoracją snycerską.
Z gotyckich elementów wyposażenia zachowała się między innymi kamienna kropielnica z XV wieku z herbami i dekoracją maswerkową.
Murowana zabudowa przylegającego do kościoła klasztoru powstała w latach 1601-1605. Czteroskrzydłowy klasztor z wewnętrznym wirydarzem i ogrodem otacza mur ( na fundamentach gotyckich) z narożną basztą.
Klasztorowi towarzyszy od 1999 roku drewniana brama seklerska. Brama jest darem Stowarzyszenia Światowego Związku Węgrów i stanowi pamiątkę kanonizacji św. Kingi.
Bramę wyrzeźbili Seklerzy, lud zamieszkujący wschodnią część Karpat. Zdobią ją drzeworyty z wizerunkami św. Kingi i św. Jadwigi oraz bogata ornamentyka roślinna.
|
widok ogólny |
|
panorama |
|
panorama-zdjęcie archiwalne zbiory NAC |
|
wieża |
|
wieża - zdjęcie archiwalne zbiory NAC |
|
zwieńczenie wieży |
|
manierystyczny szczyt fasady |
|
widok na prezbiterium |
|
prezbiterium |
|
elewacja północna kościoła |
|
furta klasztorna |
|
sgraffitti |
|
dekoracyjny fryz |
|
sygnaturka |
|
dziedziniec wewnętrzny i dom kapelana |
|
figura św. Kingi |
|
wnętrze |
|
ołtarz główny |
|
rzeźby na ołtarzu |
|
ołtarz boczny |
|
ambona |
|
fragment ambony |
|
sklepienie nawy |
|
malowidło iluzjonistyczne |
|
portal kaplicy św. Kingi |
|
wnętrze kaplicy |
|
organy |
|
portal do zakrystii |
|
jedno z wnętrz klasztornych |
|
gotycka kropielnica |
|
mur |
|
fryz na murze |
|
dekoracja sgraffitowa |
|
baszta narożna |
|
brama seklerska |
|
wizerunek św. Kingi |
|
detal bramy |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.