Powstanie założenia kompleksu klasztornego klarysek w Starym Sączu ( powiat nowosądecki, gmina Stary Sącz) związane jest z osobą św. Kingi, księżniczki węgierskiej, żony Bolesława Wstydliwego.
Po śmierci męża księżna postanowiła wstąpić wraz ze swoją siostrą do zakonu. W następstwie tej decyzji przeznaczyła, w 1280 roku, nadaną dla siebie ziemię sądecką na uposażenie nowego klasztoru. Następnie sprowadziła klaryski z podkrakowskiej Skały oraz ufundowała, jako pierwsza ksieni, drewnianą świątynię i zabudowania klasztorne.
Kamienny kościół został wzniesiony z piaskowca już po śmierci św. Kingi około 1330 roku w stylu gotyckim przez wawelski zakład kamieniarski.
Budowla składa się z jednej nawy z kapitularzem ( obecnie oratorium), do której od południa dostawiono kaplicę Mariacką ( obecnie św. Kingi), otwartą do nawy dużym oknem w obramieniu barokowym i przykrytą gotyckim sklepieniem krzyżowo-żebrowym. W kaplicy przechowywane są relikwie św. Kingi.
Nawie od wschodu towarzyszy węższe krótkie prezbiterium zakończone pięciobocznie z zachowanymi gotyckimi oknami z maswerkami. Z elementów gotyckich warto wspomnieć także o trzech portalach ostrołukowych, zwornikach i innych elementach kamieniarskich.
Późniejsze renowacje i przebudowy kościoła wzbogaciły jego bryłę o nowe elementy. Fasadę zdobi manierystyczny szczyt i dekoracja sgraffitowa a kalenicę dachu późnobarokowa sygnaturka z koroną, dzieło Franciszka Placidiego. Do prezbiterium dobudowano natomiast obszerną barokową zakrystię.
Wnętrze świątyni także uległo barokizacji. Polichromia pochodzi z XVIII wieku i jest w stylu rokokowym. Ołtarz główny wykonał ze stiuku w 1696 roku warsztat włoskiego artysty Baltazara Fontany. Uwagę zwraca oryginalna barokowa ambona w formie Drzewa Jessego z bogatą dekoracją snycerską.
Z gotyckich elementów wyposażenia zachowała się między innymi kamienna kropielnica z XV wieku z herbami i dekoracją maswerkową.
Murowana zabudowa przylegającego do kościoła klasztoru powstała w latach 1601-1605. Czteroskrzydłowy klasztor z wewnętrznym wirydarzem i ogrodem otacza mur ( na fundamentach gotyckich) z narożną basztą.
Klasztorowi towarzyszy od 1999 roku drewniana brama seklerska. Brama jest darem Stowarzyszenia Światowego Związku Węgrów i stanowi pamiątkę kanonizacji św. Kingi.
Bramę wyrzeźbili Seklerzy, lud zamieszkujący wschodnią część Karpat. Zdobią ją drzeworyty z wizerunkami św. Kingi i św. Jadwigi oraz bogata ornamentyka roślinna.
 |
widok ogólny |
 |
panorama |
 |
panorama-zdjęcie archiwalne zbiory NAC |
 |
wieża |
 |
wieża - zdjęcie archiwalne zbiory NAC |
 |
zwieńczenie wieży |
 |
manierystyczny szczyt fasady |
 |
widok na prezbiterium |
 |
prezbiterium |
 |
elewacja północna kościoła |
 |
furta klasztorna |
 |
sgraffitti |
 |
dekoracyjny fryz |
 |
sygnaturka |
 |
dziedziniec wewnętrzny i dom kapelana |
 |
figura św. Kingi |
 |
wnętrze |
 |
ołtarz główny |
 |
rzeźby na ołtarzu |
 |
ołtarz boczny |
 |
ambona |
 |
fragment ambony |
 |
sklepienie nawy |
 |
malowidło iluzjonistyczne |
 |
portal kaplicy św. Kingi |
 |
wnętrze kaplicy |
 |
organy |
 |
portal do zakrystii |
 |
jedno z wnętrz klasztornych |
 |
gotycka kropielnica |
 |
mur |
 |
fryz na murze |
 |
dekoracja sgraffitowa |
 |
baszta narożna |
 |
brama seklerska |
 |
wizerunek św. Kingi |
 |
detal bramy |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.