Do najstarszych a jednocześnie najlepiej zachowanych
kościołów wiejskich w Polsce należy świątynia romańska w Wysocicach ( powiat
miechowski, gmina Gołcza).
Budowla powstała na przełomie XII i XIII wieku jako
fundacja senioralna rycerskiego rodu Odrowążów, ówczesnych właścicieli tych
terenów.
Jest to późnoromańska świątynia orientowana o charakterze
obronnym ( usytuowanie na wzgórzu, otwory strzelnicze w wieży, brak wejścia z
zewnątrz do wieży). Wzniesiona została z wapiennych ciosów i wzbogacona detalem
architektoniczno-rzeźbiarskim z piaskowca.
Składa się z kwadratowej nawy, krótkiego prezbiterium
zakończonego półkolistą absydą oraz z wieży od zachodu. Bryła kościoła od
czasów powstania zasadniczo nie zmieniła się i zachowała swoje piękne
proporcje. W XVIII wieku dobudowano jedynie od północy zakrystię a w XIX wieku
od południa kruchtę.
Wnętrze nawy nakrywa strop a prezbiterium sklepienie z XVIII wieku. Niestety nie zachowało się oryginalne sklepienie absydy.
Z romańskich detali architektonicznych warto zwrócić uwagę
na zachowane okna romańskie, biforia na górnej kondygnacji wieży
oraz półkoliście wybrzuszoną emporę w wieży, otwartą pierwotnie do nawy arkadą.
Jednak najcenniejszymi i najciekawszymi elementami
romańskiego wystroju świątyni są portal południowy oraz posąg Madonny na
wschodniej ścianie prezbiterium.
Kamienny portal południowy zdobi wysokiej klasy tympanon o
trójlistnej archiwolcie. Ten XIII- wieczny przykład romańskiej rzeźby sakralnej
należy do najcenniejszych w Polsce.Wnętrze tympanonu wypełnia wielofigurowa
płaskorzeźba ( pierwotnie pokryta polichromią) z centralnym przedstawieniem
zmartwychwstałego Chrystusa. Po bokach umieszczono sceny z narodzin Jezusa oraz
postacie dwóch świętych składających hołd. Jednym z nich jest św. Norbert, stąd
przypuszczenie, że tympanon pierwotnie przeznaczony był dla klasztoru
Norbertanek w pobliskich Imbramowicach. Także półkolista płyta, która nie jest
dopasowana do trójlistnej archiwolty sugeruje, że płaskorzeźba miała inne miejsce przeznaczenia.
Postać tronującej Madonny na ścianie szczytowej
prezbiterium także pochodzi z tego samego okresu. Rzeźba Madonny trzymającej
Dzieciątko wpisana jest w kształt romboidalnej, profilowanej ramy a całość
wykonana jest w jednym kawałku piaskowca.
Pod opieką rodu Odrowążów kościół znajdował się do drugiej
połowy XV wieku.
W połowie XVI wieku Jan Płaza z Mstyczowa zamienił
świątynię na zbór i zniszczono wówczas niemal w całości jej wyposażenie.
Zachowała się jednak cenna późnogotycka ambona koszowa z około 1500 roku. Odkryto również fragmenty średniowiecznej polichromii.
Po przywróceniu w 1613 roku
kościoła katolikom wnętrze otrzymało barokowy wystrój i wzbogaciło się m.in. o
ołtarz główny wykonany ze stiuku z malowanym obrazem Matki Bożej Wysocickiej,
otoczonym kultem.
|
widok ogólny |
|
grafika archiwalna - Fotopolska |
|
panorama |
|
widok na wieżę |
|
wieża |
|
zwieńczenie wieży |
|
romańskie biforium |
|
widok na elewację południową |
|
elewacja północna i zakrystia |
|
widok od prezbiterium |
|
fragment prezbiterium |
|
prezbiterium |
|
dawne okno |
|
Madonna |
|
kruchta |
|
dachy i sygnaturka |
|
okno romańskie |
|
występ w murze ściany nawy |
|
okno zakrystii |
|
portal romański |
|
tympanon |
|
wnętrze |
|
polichromia |
|
fragment gotyckiej polichromii |
|
dekoracyjny detal romański |
|
gotycka ambona |
|
fragment dekoracji ambony |
|
epitafia |
|
chrzcielnica |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.